Co i gdzie możemy usłyszeć na falach radiowych?

Posiadasz urządzenie do odbierania fal radiowych i chcesz dowiedzieć się co możesz z niego usłyszeć? W tym artykule się na tym skupimy.

Lotnictwo

Pasmo radiowe wykorzystywane w lotnictwie to częstotliwości od 108 do 137 MHz. Pasmo to od dołu graniczy z zakresem częstotliwości radia programowego UKF FM, a od góry, z pasmem amatorskim 2m. Wykorzystywane jest ono zarówno w łączności w lotnictwie cywilnym jak i wojskowym. Transmisje używane w komunikacji głosowej z samolotami nadawane są z analogową modulacją AM, gdyż zapewnia ona rozpoznawalność głosu ludzkiego w przypadku odbioru nawet bardzo słabego sygnału. Można tutaj usłyszeć informacje o pogodzie nadawane przez lotniska, komunikacje pilotów z wieżą kontroli lotów, czy kontrolą obszaru.

(źródło: FlightRadar24)

W paśmie tym, na częstotliwości 131,725 MHz, działa system ACARS, który pozwala na przesyłanie krótkich wiadomości tekstowych między obsługą naziemną, a załogą samolotu. Więcej na temat pewnego ciekawego zastosowania systemu ACARS tutaj. Poza omawianym pasmem, na częstotliwości 978 i 1090 MHz działa system ADS-B, czyli cyfrowy radar lotniczy. W określonych odstępach czasowych, samoloty nadają na tych częstotliwościach: swoją pozycję GPS, prędkość i kierunek oraz podstawowe dane na temat lotu i samolotu. Do odbioru tych danych, w pakiecie od AirSpy, służy program „ADSBSpy.exe”. Na podstawie danych nadawanych w systemie ADS-B generowana jest mapa Flightradar24.

Policja i Straż

Policja i Straż Pożarna korzystają z częstotliwości przydzielonych im nie przez UKE, a przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji z własnych pasm radiowych. Z tego względu nie znajdziemy ich w wykazie pozwoleń publikowanym na stronach UKE. MSWiA ani zainteresowane jednostki same również nie podają tych informacji do wiadomości publicznej. Częstotliwości konkretnych jednostek znajdziecie na mapie częstotliwości.

W analogowej łączności radiowej w pasmach tych najczęściej wykorzystuje się opisany już wyżej sposób transmisji – kanały o szerokości 12.5 kHz i modulację FM (NFM) oraz tryb simpleksowy lub dupleksowy.

Policja zmigrowała już wiele swoich systemów łączności do standardów cyfrowych, takich jak Tetra i DMR. Bardzo często, choć nie zawsze, systemy te wykorzystują szyfrowanie transmisji. Transmisje nieszyfrowane możemy odebrać przy pomocy oprogramowania do którego link podałem już wcześniej.

Częstotliwości na których nadawane są transmisje analogowe jest coraz mniej, jednak można na nich usłyszeć ciekawe informacje oraz dane osób legitymowanych i zatrzymywanych, w tym: imiona, nazwiska, PESELE i adresy zameldowania. Poniżej znajdziecie listę kanałów i odpowiadające im częstotliwości:

Lp.Kanał PrzeznaczenieCzęstotliwość
1B 001 148,6625 MHz
2B 002 148,675 MHz
3B 003KDW1148,6875 MHz
4B 004KRG 1148,700 MHz
5B 005 148,7125 MHz
6B 006Syreny OSP (Tx)148,725 MHz
7B 007 148,7375 MHz
8B 008 148,750 MHz
9B 009 148,7625 MHz
10B 010 148,775 MHz
11B 011 148,7875 MHz
12B 012 148,800 MHz
13B 013 148,8125 MHz
14B 014Syreny OSP (Rx)148,825 MHz
15B 015 148,8375 MHz
16B 016 148,850 MHz
17B 017 148,8625 MHz
18B 018KO1148,875 MHz
19B 019 148,8875 MHz
20B 020 148,900 MHz
21B 021 148,9125 MHz
22B 022 148,925 MHz
23B 023 148,9375 MHz
24B 024 148,950 MHz
25B 025 148,9625 MHz
26B 026 148,975 MHz
27B 027 148,9875 MHz
28B 028KSW – Krajowy149,000 MHz
29B 029 149,0125 MHz
30B 030KG PSP149,025 MHz
31B 031 149,0375 MHz
32B 032 149,050 MHz
33B 033 149,0625 MHz
34B 034 149,075 MHz
35B 035KRG 2149,0875 MHz
36B 036 149,100 MHz
37B 037 149,1125 MHz
38B 038 149,125 MHz
39B 039KRG 3149,1375 MHz
40B 040 149,150 MHz
41B 041KRG 4149,1625 MHz
42B 042 149,175 MHz
43B 043 149,1875 MHz
44B 044 149,200 MHz
45B 045SGSP149,2125 MHz
46B 046KRG 5149,225 MHz
47B 047KRG 6149,2375 MHz
48B 048KDW2149,250 MHz
49B 049KRG 7149,2625 MHz
50B 050KRG 8149,275 MHz
51B 051 149,2875 MHz
52B 052 149,300 MHz
53B 053KO2149,3125 MHz
54B 054 149,325 MHz
55B 055 149,3375 MHz

Kolej

Częstotliwości wykorzystywane na kolei to pasmo 150–156 MHz. W zakresie tym znajdują się kanały łączności szlakowej na liniach kolejowych wykorzystywane przez maszynistów i konduktorów do komunikacji z załogą innych pociągów oraz dyżurnymi ruchu na stacjach węzłowych, kanały wykorzystywane przez Straż Ochrony Kolei, ochronę dworców i inne kolejowe jednostki.

Szlakowa radiołączność kolejowa odbywa się w kanałach o szerokości 12.5 kHz z modulacją NFM. Poniżej lista kanałów i odpowiadających im częstotliwości:

  • Kanał 1 – częstotliwość 150,100 MHz
  • Kanał 2 – częstotliwość 150,150 MHz
  • Kanał 3 – częstotliwość 150,225 MHz
  • Kanał 4 – częstotliwość 150,325 MHz
  • Kanał 5 – częstotliwość 150,375 MHz
  • Kanał 6 – częstotliwość 150,450 MHz
  • Kanał 7 – częstotliwość 150,575 MHz
  • Kanał 8 – częstotliwość 150.500 MHz
  • Kanał 9 – częstotliwość 150.200 MHz
  • Kanał 10 – częstotliwość 150.350 MHz

Poniżej udostępniamy wysokiej rozdzielczości (trzeba pobrać) mapę linii kolejowych PKP:

Warto powiedzieć iż PKP PLK powoli zaczyna migrować swój system radiokomunikacji do cyfrowego standardu, wykorzystywanego w UE – systemu GSM-R.

Krótkofalowcy

Zdjęcia autorstwa PD0AC
(źródło: PD0AC)

Pasma najczęściej używane przez krótkofalowców znajdziecie poniżej:

  • Pasmo 10-metrowe – częstotliwości od 28 do 29,7 MHz
  • Pasmo 6-metrowe – częstotliwości od 50 do 52 MHz
  • Pasmo 2-metrowe – częstotliwości od 144 do 146 MHz
  • Pasmo 70-centymetrowe – częstotliwości od 430 do 440 MHz
  • Pasmo 23-centymetrowe – częstotliwości od 1240 do 1300 MHz

W pasmach tych, krótkofalowcy nadają swoje transmisje z wykorzystaniem różnych modulacji. Na niższych częstotliwościach najczęściej odebrać będziemy mogli transmisje nadawane z modulacją USB (Upper Side Band), na wyższych – NFM (wąskopasmowa modulacja częstotliwości) w kanałach o szerokości 12,5 kHz. We wszystkich pasmach nadawane są też transmisje cyfrowe oraz alfabetem Morse’a – to ostatnie, z modulacją CW (Contiguous Wave). Przykładowo na paśmie 2-metrowym krótkofalowców najczęściej znajdziemy rozmawiających na lokalnych przemiennikach, których bazę znaleźć możemy pod tym linkiem. Dostrajamy się wtedy do częstotliwości wyjściowej przemiennika, oraz ustawiamy modulację FM.

PMR

Zakres częstotliwości używany przez przenośne urządzenia odbiorczo-nadawcze (walkie-talkie). Poniżej znajdziecie listę kanałów i odpowiadające im częstotliwości:

Nr kanałuCzęstotliwośćSzerokość kanału
1446,00625 MHz12,5 kHz
2446,01875 MHz12,5 kHz
3446,03125 MHz12,5 kHz
4446,04375 MHz12,5 kHz
5446,05625 MHz12,5 kHz
6446,06875 MHz12,5 kHz
7446,08125 MHz12,5 kHz
8446,09375 MHz12,5 kHz
9446,10625 MHz12,5 kHz
10446,11875 MHz12,5 kHz
11446,13125 MHz12,5 kHz
12446,14375 MHz12,5 kHz
13446,15625 MHz12,5 kHz
14446,16875 MHz12,5 kHz
15446,18125 MHz12,5 kHz
16446,19375 MHz12,5 kHz

CB Radio

Zakres częstotliwości używany przez urządzenia odbiorczo-nadawcze najczęściej stosowane w pojazdach osobowych i ciężarowych. Poniżej znajduje się lista kanałów i odpowiadające jej częstotliwości:

Nr KanałuCzęstotliwośćSzerokość kanału
126,960 MHz10 kHz
226,970 MHz10 kHz
326,980 MHz10 kHz
427,000 MHz10 kHz
527,010 MHz10 kHz
627,020 MHz10 kHz
727,030 MHz10 kHz
827,050 MHz10 kHz
927,060 MHz10 kHz
1027,070 MHz10 kHz
1127,080 MHz10 kHz
1227,100 MHz10 kHz
1327,110 MHz10 kHz
1427,120 MHz10 kHz
1527,130 MHz10 kHz
1627,150 MHz10 kHz
1727,160 MHz10 kHz
1827,170 MHz10 kHz
1927,180 MHz10 kHz
2027,200 MHz10 kHz
2127,210 MHz10 kHz
2227,220 MHz10 kHz
2427,230 MHz10 kHz
2527,240 MHz10 kHz
2327,250 MHz10 kHz
2627,260 MHz10 kHz
2727,270 MHz10 kHz
2827,280 MHz10 kHz
2927,290 MHz10 kHz
3027,300 MHz10 kHz
3127,310 MHz10 kHz
3227,320 MHz10 kHz
3327,330 MHz10 kHz
3427,340 MHz10 kHz
3527,350 MHz10 kHz
3627,360 MHz10 kHz
3727,370 MHz10 kHz
3827,380 MHz10 kHz
3927,390 MHz10 kHz
4027,400 MHz10 kHz

Instytucje i organizacje

Pogotowie Ratunkowe (w tym lotnicze, górskie, tatrzańskie i wodne), straże miejskie i gminne, MZK/MPK, operatorzy sieci energetycznych, gazowych i telekomunikacyjnych, agencje ochrony mienia, korporacje taksówkarskie, inne lokalne firmy i instytucje

Wyżej wymienione przedsiębiorstwa, organizacje i instytucje korzystają z częstotliwości radiowych przydzielanych im na określony obszar kraju przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Mapę częstotliwości znajdziecie TUTAJ.

W łączności analogowej wykorzystuje się najczęściej modulację FM z uwagi na małą szerokość kanałów. Jeśli w wykazie pozwoleń, obie podane częstotliwości – odbiorcza i nadawcza, są takie same, wtedy urządzenia pracują w trybie simpleksowym i każde z nich musi być w zasięgu tego z którym nawiązuje łączność, jeśli częstotliwości są różne (zazwyczaj rozsunięte o 10 MHz) – urządzenia pracują w trybie dupleksowym, co oznacza że w transmisji pośredniczy przemiennik umieszczony w lokalizacji o dobrym zasięgi, pracujący zazwyczaj z większą mocą niż typowe radiostacje lub radiotelefony. Urządzenia nadają wtedy na częstotliwości wejściowej przemiennika i odbierają na częstotliwości wyjściowej – do tej częstotliwości powinniśmy się dostroić.

Coraz więcej firm i instytucji, w swoich systemach dyspozytorskich, przechodzi na łączność cyfrową, stosując standardy takie jak: DMR czy Tetra. Umożliwiają one przesyłanie dźwięku w lepszej jakości, transmisję danych, odbiór wartości pomiarowych z urządzeń telemetrycznych (np. liczników energetycznych), przesyłanie wiadomości tekstowych, przydzielanie zadań w specjalnym systemie oraz szyfrowanie transmisji. Jeśli transmisja jest nieszyfrowana (co wbrew pozorom, dość często się zdarza), przy pomocy dodatkowego oprogramowanie jesteśmy w stanie ją przechwycić i podsłuchać.

Łączność morska

Morskie częstotliwości rozciągają się pomiędzy 156 a 174 MHz. W tym zakresie znajdują się kanały o różnych zastosowaniach (częstotliwości podane są poniżej) na wodzie. Wykorzystywane są przez przeróżne statki do komunikacji z innymi statkami czy „brzegiem” i nie tylko.

Morskie częstotliwości rozciągają się pomiędzy 156 a 174 MHz.

Nr kanCęstotliwość (MHz)
Statek
Częstotliwość
(MHz)
Brzeg
Nr kanGzęstotliwośc
(MHz)
Statek
Czestotliwość
(MHz)
Brzeg
1156,050160,65060156,025160,625
2156,100160,70061156,075160,675
3156,150160,75062156,125160,725
4156,200160,80063156,175160,775
5156,250160,85064156,225160,825
6156,300156,30065156,275160,875
7156,350160,95066156,325160,925
8156,400156,40067156,375156,375
9156,450156,45068156,425156,425
10156,500156,50069156,475156,475
11156,550156,55070156,525156,525
12156,600156,60071156,575156,575
13156,650156,65072156,625156,625
14156,700156,70073156,675156,675
15156,750156,75074156,725156,725
16156,800156,80077156,875156,875
17156,850156,85078156,925161,525
18156,900161,50079156,975161,575
19156,950161,55080157,025161,625
20157,000161,60081157,075161,675
21157,050161,65082157,125161,725
22157,100161,70083157,175161,775
23157,150161,75084157,225161,825
24157,200161,80085157,275161,875
25157,250161,85086157,325161,925
26157,300161,90087157,375161,975
27157,350161,95087A157,375157,375
28157,400162,00088157,425162,025
Kanał 16 – Wywołanie i bezpieczeństwo
Kanał 18-22, 80, 81 – Korespondencja publiczna (dupleks)
Kanał 1-5, 7, 8, 11, 12, 14, 23-28, 65, 66, 68, 71, 74-79,83, 87A – Stacje portowe (simpleks i duplex)
Kanał 10, 13, 15, 17, 67, 69, 73 – Korespondencja między statkami (simpleks)
Kanał 9, 72 – Korespondencja ze statkami powietrznymi lub prognoza meteo i prace morskie
Kanał 70 – Wywoławczy GMDSS
Kanał 6 – Pomiędzy samolotami i statkami biorącymi udział w akcji poszukiwania i ratowania
Kanał 60, 88 – Tylko za zgodą odpowiednich władz danego państwa. 

Gdzie jeszcze szukać?

Omówione powyżej pasma radiowe wykorzystywane przez krótkofalowców, służby, instytucje czy organizacje to tylko niewielka część tych, na których możemy słuchać przy pomocy przeróżnych odbiorników i nie sposób je tutaj zapisać. Kończąc zachęcamy do szukania więcej informacji dotyczących możliwości nasłuchu na własną rękę (chociażby na naszej stronie).


Data publikacji:

Kategorie:

, ,

Tagi:


Reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *